vrijdag 23 maart 2012

Vrijdag 23 maart - Kraal 826

Vandaag kreeg ik via de post de laatste kraal voor de KanjerKetting van Kevin opgestuurd door de VOKK. Als je kind klaar is met de behandeling, genezen dus, krijg je een bloemetje. Dat is de kraal die iedereen wil.
Als je kind is gestorven kun je kiezen uit een hartje of een vlindertje. Wij hebben voor de vlinder gekozen. Ik meende de kraal vanmiddag direct aan de ketting te rijgen maar ik heb hem weer terug gedaan in het zakje waarin het kwam. Het is té definitief. Deze kraal staat voor mij symbool voor het afsluiten van een hele lange periode waarin we vaak geleefd hebben tussen hoop en vrees. Een periode met soms een geplaveid pad maar vaak met kuilen, hobbels en bochten onderweg. De weg bleek lang en uiteindelijk doodlopend. Veel diepe dalen heeft Kevin gekend waar hij  altijd weer uitklauterde, doorzetter die hij was. We hebben ook mooie en fijne momenten gehad met elkaar en juist daar heel erg van genoten omdat we ons heel goed realiseerden dat de richel waar langs we liepen steeds smaller werd.
 We hadden ondertussen geleerd heel erg hier en nu te leven want morgen kan het weer anders zijn en daardoor leef je intenser, geniet je van kleine dingen. Ik kon er al van genieten als we met ons vieren op de bank zaten want ook dat was geen vanzelfsprekendheid meer.
Deze vlinder-kraal is de sluitende kraal aan een veel te lange KanjerKetting. Kraal 826.
Ik wacht nog even met rijgen en het laatste knoopje. Ik hou zo graag het einde nog even open.

9 opmerkingen:

  1. een kus en een knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U,kent mij niet maar ik wil jullie gezin enorm veel sterkte wensen. Het moet onvoorstelbaat moeilijk zijn om het leven zonder Kevin erbij opnieuw vorm te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Dree,
    Geen knoopje in de ketting, maar een knoop in je maag. Zo zeer als deze laatste kraal Kevin's verhaal compleet maakt, zo confronterend is het eraan knopen.
    Koester de kraal dichtbij je hart, nog zo lang als je wilt....
    Dikke kus,
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is niet alleen een kraal. Het is de epiloog van jullie zeer aangrijpende waargebeurde verhaal. Het verhaal van de angst, wanhoop strijd, maar ook van kracht en liefde. Zo'n kraal rijg je ook niet makkelijk aan een ketting die je nooit had moeten hebben. Hij krijgt zijn plekje als het de juiste tijd is. Tijd heeft ook tijd nodig. Veel sterkte. x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Manon Kol - Laan25 maart 2012 om 22:43

    Lieve Familie,
    Ik geef jullie een kus op jullie hart, en wens jullie kracht en liefde toe. Dompel je onder in alle mooie herinneringen, alleen dat helpt soms een beetje. Onderstaand gedicht kreeg ik toegestuurd een paar weken nadat Philip overleed, elk woord is de waarheid.

    De enkele keren dat ik Kevin heb ontmoet, in de gang van het AMC, of de wachtruimte van het WKZ (dat was de laatste keer), kon ik hem niet anders dan bewonderen. Om zijn lieve vrolijke blik, altijd een praatje, altijd optimistisch, wat een bijzonder kind!

    Ik voel jullie verdriet, en kan niet meer dan in gedachten jullie een stevige omhelzing geven...

    Please don't tell me you know how I feel,
    Unless you have lost your child too,
    Please don't tell me my broken heart will heal,
    Because that is just not true.
    Please don't tell me my son is in a better place,
    Though it is true, I want him here with me,
    Don't tell me someday I'll hear his voice, see his face,
    Beyond today I cannot see,
    Don't tell me it is time to move on,
    Because I cannot,
    Don't tell me to face the fact he is gone,
    Because denial is something I can't stop,
    Don't tell me to be thankful for the time I had,
    Because I wanted more,
    Don't tell me when I am my old self you will be glad,
    I'll never be as I was before,
    What you can tell me is you will be here for me,
    That you will listen when I talk of my child,
    You can share with me my precious memories,
    You can even cry with me for a while,
    And please don't hesitate to say his name,
    Because it is something I long to hear everyday,
    Friend please realize that I can never be the same,
    But if you stand by me, you may like the new person I become someday

    Judi Walker

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lieve allemaal

    als ik lees hoeveel kralen Kevin heeft dan lopen de rillingen over mijn lijf, ...dan kan ik alleen maar beamen...HELD...

    lieve groet berna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooie, lange, wanhopige, vrolijke, pijnlijke, prachtige, wanhopige en intense reis. Een doodlopende weg. En nu even aan het einde van die weg stilstaan, nog niet kunnen begrijpen hoe nu juist deze weg, zo jullie weg, dood kan lopen. En het is ook niet te bevatten... Blijf daar maar staan, geniet en huil van en om de herinneringen aan de reis, sta stil bij het einde ervan, net zo goed onderdeel van de reis van jullie held. En als jullie eraan toe zijn, laat dan de vlinder vrij, en volg hem, met Kevin in je hart, op een andere weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kies een goed moment voor jullie voor deze laatste kraal.
    Afsluiten betekend niet vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo kanjers, wat een mooi iets die kanjerketting en wat hadden jullie graag die bloem gehad...... Ik wens jullie kracht en liefde toe om dit verlies, na het lange gevecht, te verwerken. Bewaar alle mooie herinneringen in je hart en neem vooral je tijd voordat je de laatste kraal rijgt. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen